حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (16)  



در عید سعید فطر نیز مردم جمهوری آذربایجان مانند همکیشان ایرانی خود،با ذکر های مخصوص این عید به مساجد اصلی شهر رفته و نماز عید فطر را با خلوص و معنویت خاصی اقامه می نمایند.

قسمت شانزده – نگاه مشترک به ماه رمضان

ماه مبارک رمضان یکی از ماه های عزیز در میان مسلمانان جهان و از نقاط اشتراک مردم ایران و جمهوری آذربایجان می باشد.این ماه بخصوص شب‌های قدر در این دو کشور،نشانه علاقه فطری و قلبی مردم این کشور به دین اسلام است.
مردم جمهوری آذربایجان به دنبال کسب استقلال، پس از سال ها استیلای تزارها و کمونیست‌ها ،موفق به احیای اعتقادات دینی خود شده اند.آن ها هیچگاه آن دوران سخت و زمان تعطیلی مساجد ،حسینیه ها و مراکز اسلامی را فراموش نمی کنند و بتدریج اقامه آداب و آیین‌های دینی در این کشور رشد کرده وتعالی می یابد.این تحول بارها از سوی آقای حیدر علی اف مورد توجه قرار گرفته است:

"ملت آذربایجان- ملتی است که همیشه به خداوند یکتا تمسک جسته و همواره ایمان و اعتقاد در قلب دارد. غیرت والای فرزندان دلیر ملتمان که به ریشه های تاریخی و گذشته مذهبی- ملی خود پایبند میباشند، همچنین پایبندی به میهن و سرزمین خود و عزم راسخ برای مبارزه تزلزل ناپذیر آنان در راه استقلال ملی نیز صرفاً از این ارزشهای معنوی عالی سرچشمه می گیرد."

در سال های پس از فروپاشی شوروی،ماه رمضان که تا قبل از آن می رفت تا به یک به فریضه‌ فراموش شده تبدیل شود ، مجددا در جمهوری آذربایجان احیا شد .در این ماه ، وضیعت این جمهوری با ماه های دیگر سال متفاوت است، مساجد فعال می شوند،نمازگزاران که در میان انان خیل عظیمی از جوانان قرار دارند،با حضور خود به مساجد رونق می بخشند، سفره های احسان بر پا می گردد و امامزادگان بخصوص حضرت حکیمه خاتون،خواهر حضرت امام رضا(ع) نسبت به ماه‌های دیگر، زایران بیشتری را می پذیرد.تاثیر فوق العاده مواهب این ماه در رشد و اعتلای اخلاقی و اجتماعی در کلام رئیس جمهور فقید آذربایجان نیز مستتر است.

"ماه مبارک رمضان که، در این ماه دین اسلام از طرف خداوند متعال بعنوان دین برای بشر انتخاب شده و کتاب مقدس آن قران کریم نازل گردیده است، از جمله ماه های مبارکی است که، تاثیر بسزایی در تاریخ ارزش های معنوی ملت های جهان داشته است. دراین ماه مقدس دین اسلام که، منادی صلح، امنیت و برابری- برادری می باشد، مسلمانان با هدف حفظ ارزش های بشردوستانه در امتحان و آزمایشات الهی با سرافرازی موفق گردیده، استقامت و پایداری خود را در مقابل محرومیت ها به نمایش گذاشته اند. "

در این ماه، مردم مسلمان جمهوری آذربایجان که اکثرا شیعه هستند، بیش از هر زمان دیگری، آمادگی خود را برای آموزش واقعی آموزه‌های دینی و بازگشت به هویت اصیل اسلامی نشان می دهند ، در ماه رمضان، بیشتر دینداران روزه‌دار آذربایجانی، بیشتر به دستورالعمل‌های شرعی توجه دارند و علاقمندی خود را به فراگرفتن و بکار بستن احکام و آموزه‌های دینی به نمایش می گذارند.آقای حیدر علی اف نیز در پیام خود به مناسبت فرارسیدن عید فطر،به این گرایشات اشاره داشته است.

"مردم آذربایجان با بدست آوردن استقلال خود، امکان بهره مندی کامل از ارزشهای ملی و دینی را بازیافته است. مدت ده سال است که، مردم آذربایجان آیین های دینی خود را در روزهای مبارک ماه رمضان بطور آزادانه بجا می آورند و این عید مقدس را با شکوه و عظمت برگزار می نمایند. مردم مسلمان ما که در ایام امتحان ماه رمضان به وظایف دینی خود بخوبی عمل کرده اند، این عید پرموفقیت را جشن می گیرند و با ابراز احترام و محبت نسبت به هم، همبستگی و وحدت خود را بنمایش گذاشته و خاطره نزدیکان خود را که در قید حیات نمی باشند، گرامی می دارند. "

مردم جمهوری آذربایجان که در سایه غیرت دینی خود در دورانی که دین را افیون ملت ها می دانستند، موفق به حفظ اعتقادات خود شده اند ،در ماه رمضان بیش از هر زمان دیگری خود را نیازمند معارف قرآنی می‌بینند و از ظهور و بروز غرامین این کتاب آسمانی در زندگی خود استقبال می نمایند.آقای حیدر علی اف نیز توجه به ارزش های اسلامی را نماد وحدت ملی دانسته و در این باره می گوید:

"بازگشت به ارزش های ترقی خواه اسلامی و ترویج سنتهای مذهبی و ملی از عواملی است که در اعتلای اخلاقی معنوی جامعه و نیز یکپارچگی و وحدت مردم نقش بی نظیری دارد."

دعا برای آزادی استان های جدا شده از جمهوری آذربایجان،ادای احترام به مزار شهدا و دیدار با خانواده های آنان نیز از وظایف مبلغین دینی به شهرهای مختلف است و آقای حیدر علی اف نیز در پیام های خود به این موضوع بخصوص آزادسازی استان های کشور توجه داشته است.

"روزه برای خداوند است و وظیفه معنوی ما در برابر دین مقدسمان میباشد. شما روزهای مبارک رمضان را با احساسات خوشحالی و شادابی کامل به پایان می رسانید. باور دارم که، در سایه زحمات و رنج های شما در راه خدا و دین و نیز از برکات طاعات و عبادات شما برای برقراری آرامش و پیشرفت جمهوری آذربایجان، خداوند متعال آزادسازی سرزمین ها از اشغال دشمن و جاودانی استقلال کشور، لطف و عنایت خود را از ملتمان دریغ نخواهد فرمود."

در عید سعید فطر نیز مردم جمهوری آذربایجان مانند همکیشان ایرانی خود،با ذکر های مخصوص این عید به مساجد اصلی شهر رفته و نماز عید فطر را با خلوص و معنویت خاصی اقامه می نمایند.حیدر علی اف نیز این عید را مطهر پیروزی نفس در مقابل هواهای نفسانی دانسته و در پیام خود به این موضع اذعان می نماید:

"ماه مبارک رمضان که کتاب مقدس قرآن کریم در آن نازل شده است، ماه حسن نیات، غنای معنوی، کمال جسمانی و روحانی و پاکیزگی اخلاقی میباشد. این عید، مظهر پیروزی حق بر باطل و پرهیزکاری و تقوا بر نفس است.”



* مطالب داخل گیومه گزیده اظهارات رئیس جمهور فقید آذربایجان است که از کتاب "حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.



محسن پاک آیین سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان
 

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2