دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو  
 دوستی مردم ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل عمق تاریخی،غنای فرهنگی و باورهای دینی، دائمی بوده و از زمان استقلال جمهوری آذربایجان نیز این دوستی دائمی بصورت رسمی بین دو کشور نهادینه شده است.

حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (21) - قسمت پایانی

همان گونه که در قسمت های قبل مندرج شد،توسعه مناسبات دوستانه جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دو کشور بوده و بر اساس دیدگاه حیدر علی اف،دوستی دائمی می بایست مشخصه مناسبات فیمابین باشد.

واقعیت این است که دوستی مردم ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل عمق تاریخی،غنای فرهنگی و باورهای دینی، دائمی بوده و از زمان استقلال جمهوری آذربایجان نیز این دوستی دائمی بصورت رسمی بین دو کشور نهادینه شده است. نقطه مرکزی در دایره دوستی ها، ماندگاری و پایداری است، یعنی دوستی های دائمی،ماندگار هستند و حوادث روزگار،این ماندگاری را دستخوش دگرگونی نکرده و عنصر حیاتی آن یعنی دوام را مستمر ساخته است.

در عرصه بین المللی،دوست یابی یک هنر است و حفظ دوستان ،مزیتی است که در همه انسان ها و بخصوص رهبران کشورها نمی توان یافت. امروز دوستی دائمی،نیاز به احترام و تعهد متقابل دارد. در واقع دوستی دائمی یعنی تاکید بر اشتراکات و هشیاری در مقابل عواملی که مترصد کمرنگ کردن مشترکات و پر رنگ نمودن اختلافات هستند.

من فکر می‌کنم در سطح بین‌الملل آمریکا و اسرائیل با کمک رسانه های سنتی و مدرن ،مهم‌ترین عواملی هستند که برای تخریب دوستی دائمی تهران- باکو تلاش می‌کنند .آن ها با ترفندهای رسانه ای، ایران را به‌عنوان تهدیدی برای جمهوری آذربایجان معرفی می کنند و فضای ایران‌هراسی را دامن می زنند. همچنین آذربایجان را به عنوان پایگاه دشمنان جمهوری اسلامی مانند گروهک منافقین معرفی و اعلام می کنند که جمهوری آذربایجان می‌تواند پایگاهی برای حمله به ایران باشد. در سطح منطقه هم ایران رقبایی دارد که تلاش دارند روابط بنیادین بین ایران و آذربایجان شکل نگیرد و البته در داخل آذربایجان نیز گروه‌های عمدتا قومگرا و تجزیه طلب با ‌تأثیرپذیری از عوامل خارجی به دنبال ایجاد تنش‌ بین تهران و باکو هستند.

بر این اساس حفظ دوستی دائمی ایران و آذربایجان ، نیاز به توجه دائمی داشته و مسئولان دو کشور بخصوص در عرصه دیپلماسی باید با هوشیاری و شناخت ترفندهای محافل مخرب، روابط را مدیریت کنند.

نباید انتظار داشت که بین دو کشور همسایه،اختلاف نظر وجود نداشته باشد اما درپرتوی دوستی ها،اختلافات سریع تر حل شده وارتباطات راحت تر تقویت می شوند. امنیت و آرامش،تهدیدها را کاهش داده و آن ها را به فرصت تبدیل می کند.

مسئولین جمهوری اسلامی ایران نیز همچون مرحوم حیدر علی اف،با اعتقاد به این دوستی دائمی،همواره در کنار جمهوری آذربایجان بوده و ایران جزو نخستین کشورهایی است که استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته است . سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ‌گاه با جهت‌گیری مقابله با جمهوری آذربایجان همراه نبوده و سیاست کمک به رشد و توسعه و استقلال آذربایجان از برنامه های دولتمردان ایران بوده است . با توجه به اشتراکات و ظرفیت های موجود،دو کشورمی توانند متحدین همیشگی یکدیگر در منطقه باشند. این حقیقتی تردیدناپذیر است که کشورها در سایه همدلی و همراهی، کسب آرامش می کنند و با کشتی دوستی به سواحل امنیت و آرامش می رسند.

دوستی، گوهر گران بهایی است که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشید و در پی یافتن راهکار برای حفظ آن نبود.برای دست یازیدن به دوستی ماندگار باید بر اساس طراحی ،ابتکار و برنامه های نو عمل کرد و تامین منافع کشورها را در سایه تقویت دوستی ها دید.

محسن پاک آیین سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان
 

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (19)

صفحه >> 1 2