یک سال خوب برای تهران و باکو  
در سایه تداوم دیپلماسی برد – برد، ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به اشتراکات و ظرفیت‌های موجود، می‌توانند متحدان همیشگی یکدیگر در منطقه باشند. البته برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به کار و تلاش بیش‌تر است و امیدواریم سال 1394 فاصله ما را تا نقطه مطلوب به حداقل برساند.

سال 1393 یک سال خوب برای روابط تهران و باکو بود و سیاست دولت یازدهم مبنی بر ضرورت بهبود و توسعه روابط با همسایگان، در ارتباط با جمهوری آذربایجان، قرین موفقیت شد .

در این سال در کنار جایگزین سازی سیاست های تعاملی به جای سیاست‌های تقابلی،شاهد موفقیت دیپلماسی برد - برد بودیم و ملت های دو کشور از مواهب این سیاست بصورت متقابل و مشترک بهره مند شدند.

با توجه به اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور و استفاده از ظرفیت های اقتصادی ، روند مثبتی در مناسبات فیمابین ایجاد شد و سیاست جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ارتقای روابط با همسایگان، فرصت مناسبی برای ایجاد تحولات مثبت در روابط ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد کرد .

در اوایل سال 1393 سفر الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان، به تهران ، روند مثبت روابط دو کشور را نهادینه کرد و یک آغاز خوب برای توسعه روابط دوستانه دو کشور شد. برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در مرداد ماه اصلی ترین دستاورد سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران بود و امضای یادداشت تفاهم همکاری با کم‌ترین اختلاف نظر ، بر اراده قوی دو طرف برای دستیابی به حداکثر توافق صحه گذارد.

در این سال توصیه دستگاه دیپلماسی به سفارتخانه ها،تمرکز بر توسعه اقتصادی با کشورهای همسایه بود و به همین دلیل مباحث اقتصادی در اولویت برنامه های روابط قرار گرفت و ضمن تلاش برای کاهش موانع همکاری های اقتصادی،فرصت های ‌خوبی نیز برای این قبیل تعاملات خلق گردید.

در سال 1393، اولویت دادن به مباحث اقتصادی باعث شد تا در حوزه تجارت غیرنفتی در مقایسه با زمان مشابه پیشین، رشد مناسبی را شاهد باشیم که البته این رقم شامل مبالغی که بابت سوآپ نفت و یا سرمایه گذاری در حوزه گازی شاه دنیز و یا هزینه های ترانزیتی دریافت می کنیم نمی شود. تسهیل در صدور ویزا و بخصوص صدور ویزا در مبادی ورودی به نخجوان برای اتباع ایرانی ، بهبود تدریجی کاهش عوارض، ساماندهی امور گمرکی به‌خصوص با افتتاح پایانه مسافری بیله سوار، برطرف ساختن پاره‌ای از مشکلات در مرزهای دو کشور و بازگشایی پل استراتژیک جلفا، توافق اصولی برای ایجاد خط هوایی بین باکو و مشهد، امضای توافق میان شرکت های راه آهن ایران، روسیه و آذربایجان برای تکمیل خط آهن قزوین-آستارا، رفع پاره ای از مشکلات بانکی، تقویت ارتباطات بخش‌های خصوصی و حضور تجار در نمایشگاه های بازرگانی دو کشور، صدور خودروهای ایران به آذربایجان، خرید و تبادل برق، افزایش سفر گردشگران آذربایجانی به ایران، تداوم سواپ گاز به نخجوان و ادامه همکاری نفتی با کنسرسیوم شاه دنیز از جمله دستاوردهای دو کشور در حوزه اقتصادی در1393 بود.

فضای مثبت حاکم بر روابط تهران و باکو، مقدمات سفر رییس‌جمهور را فراهم کرد و با این سفر فصل جدیدی در روند توسعه روابط دو کشور آغاز شد. ارتباط سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی دو کشور که در سفر رئیس جمهور به باکو نیز دنبال شد، نشان داد که اراده دولت بر فعالیت موثر بخش‌های خصوصی دو کشور استوار است.

در اواخر سال نیز سفر آقای دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به باکو نشان داد که توسعه مناسبات فیمابین، علاوه بر تامین منافع ملی و امنیت منطقه‌ای می‌تواند دو کشور را به دو متحد راهبردی تبدیل کند.

ترمیم فضای ایران هراسی در منطقه، توافق برای مبارزه با افراط گرایی و مقابله با عناصر ثالث که قصد تخریب روابط دو کشور را دارند، تفاهم برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تبادل زندانیان، افزایش همکاری‌های دفاعی، تقویت همکاری‌های دانشگاهی، توسعه ارتباطات فرهنگی و افزایش توجه ایران به حل صلح‌آمیز مناقشه قره باغ ،از نتایج سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به باکو بود.

در سایه این تحولات مثبت، امروز دوطرف به این جمع‌بندی رسیده اند که نه تنها می‌توانند شریکان تجاری خوبی برای یکدیگر بوده بلکه با شناخت تهدید های منطقه ای و برنامه ریزی و عملیاتی کردن تفاهمات، می توانند استقرار صلح و ثبات در منطقه را ممکن سازند.

در واقع برنامه کاری طراحی شده برای آینده روابط ایران با جمهوری آذربایجان یک برنامه پیشرفته و دارای اولویت است و می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را برای توسعه روابط دو کشور ایجاد نماید.

در ارزیابی کلی از روند روابط تهران و باکو در سال 1393 می توان به این جمع بندی رسید که دستگاه دیپلماسی موفق شد، برخی مسائل که می‌توانست فضای روانی نامناسبی در روند مثبت روابط ایجاد کند را مدیریت کرده و با کاهش تنش‌های غیر ضروری و ایجاد فضای آرامش ،از فرصت ها برای همکاری به درستی استفاده کند.

نگارنده معتقد است در سایه تداوم دیپلماسی برد - برد، ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به اشتراکات و ظرفیت‌های موجود، می‌توانند متحدان همیشگی یکدیگر در منطقه باشند. البته برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به کار و تلاش بیش‌تر است و امیدواریم سال 1394 فاصله ما را تا نقطه مطلوب به حداقل برساند.

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (19)

صفحه >> 1 2