حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)  

 موضوع احداث مسجد در نخجوان را نیز به عنوان یک اولویت ، مورد مذاکره قرار دادم . این مسئله را با جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور در میان گذاشتم.بعد در مشهد به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدم.در آنجا با حضرت آیت الله خامنه ای که آن موقع در مشهد بود ملاقات و آرزوی خود در مورد مسجد را به ایشان عرض کردم.


خاطرات حیدر علی اف از ساخت مسجد حضرت زهرا در نخجوان

در برگ دیگری از تاریخ روابط ایران و جمهوری آذربایجان،رئیس جمهورفقید این کشور از ساخت مسجد جدید حضرت زهرا (س) در نخجوان به عنوان یک حادثه مهم و یادگار همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران یاد می کند. آقای حیدر علی اف در جشن بزرگ سالگرد تاسیس جمهوری خودمختار نخجوان ،از گشایش این مسجد سخن گفت و آن را نماد پایبندی مسلمانان جمهوری آذبایجان به دین مقدس اسلام و زنده نگه داشتن سنت های اسلامی پس از هفتاد و پنج سال سلطه کمونیسم دانست.وی در این زمینه گفت:

"من امروز خیلی مفتخرم و خوشحالم از این لحاظ که مبتکر احداث این مسجد در نخجوان و همین جا هستم. من معمار و بنیانگذار این مسجد می باشم در آن سال ها و بویژه در سال 1992 که بنابر تقدیر خداوند متعال در جمهوری خودمختار نخجوان سکونت و این جمهوری را رهبری می کردم، بصورت مستمر مسجد نخجوان را زیارت کرده با دینداران ملاقات داشتم، چرا که در طفولیت پدر و مادرم مرا به آن مسجد می بردند البته آنموقع در کشوری زندگی می کردیم که ایدئولوژی کمونیسم را پیروی می کردند، در آن زمان دین ممنوع شده بود و ضد تبلیغ دین، یعنی تبلیغات لامذهبی بصورت مستمر در جریان بود و تلاش می کردند تا مردم را از دین جدا سازند. دولت وقت ظاهرا تا حدودی در سیاست بی دینی موفق بود ولی باطنا هیچ دستاوردی نداشت."

آقای حیدر علی اف در ادامه پس از آن که این حادثه مهم را به مردم جمهوری خودمختار نخجوان و مهمانانی که از جمهوری اسلامی ایران آمده بودند ،تبریک می گوید،یادی نیز از دوران کودکی خود و علاقه به ساخت مسجد می نماید:


"هم پدر و هم مادر من اهل نماز بودند. آنها مرتب به مسجد رفته و هنگام طفولیت مرا نیز بهمراه خودشان به مسجد می بردند. در آن دوران علاوه بر تحصیل و تربیت اکتسابی در مدرسه، پاکی و صداقت ماخوذه از مسجد نیز در شکل گیری شعورم نقش داشت...به خاطر دارم آن مسجد دارای محوطه ای بود که یک قسمت آن به مدرسه تبدیل شده بود... بچه ها با خروج از مدرسه وارد محوطه مسجد و از آنجا هم داخل مسجد می شدند.مراسم روز عاشورا در حیاط آن مسجد را به یاد دارم من شاهد عینی همه آنها بودم."

آقای حیدر علی اف سپس به انگیزه خود برای ساخت مسجد جدیدی در نخجوان و یک ساختمان بزرگتر که پاسخگوی مقتضیات معاصر باشد،پرداخته و به کمک جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اشاره می کند.وی می گوید در آن زمان که ما در نخجوان برق و گاز نداشتیم و آب هم خیلی کم بود، من به منظور کمک گرفتن از جمهوری اسلامی ایران و نجات نخجوان که در محاصره ارمنستان بسر می برد به آن کشور سفر کردم و در کنار طرح این مسائل با مسئولین ایرانی،ساخت مسجد در نخجوان را هم فراموش نکردم.
 

 


"من موضوع احداث مسجد در نخجوان را نیز به عنوان یک اولویت ، مورد مذاکره قرار دادم . این مسئله را با جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور در میان گذاشتم.بعد در مشهد به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدم.در آنجا با حضرت آیت الله خامنه ای که آن موقع در مشهد بود ملاقات و آرزوی خود در مورد مسجد را به ایشان عرض کردم. جناب آقای رفیق دوست دوست محترم من و رئیس بنیادی که زیر نظر رهبری بود،به دستور و با دعای خیر حضرت آیت الله خامنه ای موظف به احداث مسجدی در نخجوان شد و ما پروتکل مربوطه را مضاء کردیم....مدتی بعد جناب آقای رفیق دوست به نخجوان آمد، ما به ایشان پیشنهاد کردیم که سنگ بنای مسجد را بگذاریم و به اصطلاع کلنگ بزنیم.وی گفت کجا را کلنگ بزنیم؟ گفتم محلی را انتخاب کرده ام ،اما دلیل انتخاب این محل چه بود؟ اولا اینجا یکی از گوشه های دل انگیز نخجوان است، ثانیا نخجوانی ها می دانند که اینجا خانواده بزرگ سیدها زندگی کرده اند، میر جعفر سیدوف معلم من بود. برادر وی عقیل سیدوف نیز مدرس بود و میرحسن سیدوف هنرپیشه تئاتر نخجوان بود. من اعضای آن خانواده را می شناختم، آن ها همه سید بودند... من اینجا را برای احداث مسجد انتخاب کردم و به همراه آقای رفیق دوست آمدیم کلنگ زدیم ، و بدین ترتیب سنگ بنای مسجد را گذاشتیم این حادثه در سال 1992 اتفاق افتاد، البته عملیات اجرایی دیرتر شروع شد."

آقای حیدر علی اف در همین سخنرانی به دوران جوانی خود و زمانی که به عنوان تنها مسلمان عضو دفتر سیاسی شوروی (پولیت بیورو) بوده اشاره داشته و تاکید می کند که من هرگز ایمان خود را از دست نداده و به دین اسلام که دین ملت من است همیشه افتخار ورزیده ام.

"من از دوران جوانی مدت زیادی بود که از نخجوان جدا شده بودم و در باکو کار می کردم مدتی رهبری ایالت آذربایجان را برعهده داشتم ،سپس در مسکو مشغول شدم و یکی از رهبران اتحاد شوروی یعنی آن ابرقدرت بودم. آن دولت را دفتر سیاسی متشکل از ده ، دوازده نفر اداره می کرد.در تاریخ شوروی هیچ مسلمانی موفق نشده بود به عضویت آن دفتر سیاسی پذیرفته شود ومن تنها مسلمانی بودم که در میان رهبران شوروی ،جزو اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست بودم. البته من روحیه ملی آداب و رسوم ، احساسات، سنت های اسلامی را همواره در دل خود زنده نگه می داشتم ."

آقای حیدر علی اف مدتی پس از کلنگ زنی محل مسجد نخجوان به ریاست جمهوری آذربایجان انتخاب می شود و مجددا از آقای رفیق دوست دعوت می کند که برای اتمام کار مسجد اقدام نماید.

" من با آقای رفیق دوست تماس گرفته و گفتم برادر اینطور نمی شود، پروتکل را باید اجرا کرد، از آقای رفیق دوست برای سفر به باکو دعوت کردم، آن موقع من رئیس جمهوری آذربایجان بودم. در باکو گفتگوی خیلی خوبی انجام دادیم. به وی که مهمان عزیز من بود گفتم که تا چهار ماه دیگر ساخت مسجد را به پایان برساند و امروز خوشحالم که وی درخواست من و قولی را که به من داده بود را به جا آورد.هدفم از شرح مفصل این مطالب این است که بیان کنم امروز من خیلی خوشحال هستم به دلیل آن که علاوه بر آثار معماری بزرگی که در آذربایجان و از جمله در نخجوان احداث کرده ام، مسجد بزرگی و به عبارتی ساختمان زیبای نمونه معماری مشرق زمین را به کمک مستقیم جمهوری اسلامی ایران و بصورت مشترک در نخجوان بنا کرده ایم. مسجد کنونی نخجوان اگر اشتباه نکنم قدمتش بیش از یکصد سال است ولی این ساختمان جدید صدها سال عمرخواهد کرد . نسل های آینده برای ما طلب رحمت خواهند کرد و این بزرگترین جایزه برای من است."

امروز مسجد حضرت زهرا(س) در شهر نخجوان یکی ازمساجد بزرگ و بی نظیر در منطقه است.همان گونه که رئیس جمهور فقید آذربایجان هم اشاره می کند، این مسجد بر اساس پروتکل مورخ 24 آگوست 1992 (3/6/1371) بین ایران و آذربایجان،و به امر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، توسط بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی ایران ساخته شد و از پاییز 1378 (1999) مورد استفاده قرارگرفت. افتتاح رسمی مسجد در دهم مهرماه 1378( 18 اکتبر 1999) با حضور مقامات بلند پایه دو کشور انجام گرفت.ترجمه متن لوح یاد بود که به زبان آذری والفبای لاتین است و در حیاط مسجد نصب شده و در روز افتتاح توسط رئیس جمهوری آذربایجان از آن پرده برداری شد، چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: فاطمة بضعة منی

بر اساس در خواست رئیس جمهوری محترم آذربایجان آقای حیدر علی اف و موافقت رهبر بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای، مسجد حضرت زهراعلیها السلام توسط بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی ایران، درنخجوان ساخته شد و در صدمین سال میلاد حضرت امام خمینی (ره); باحضور مقامات طرفین افتتاح گردید.

ذکر این خاطره از آقای حیدر علی اف،گذشته از اینکه به یک موضوع مهم یعنی دوستی دیرین ایران و جمهوری آذربایجان اشاره داشته،یک حقیقت مهم یعنی میزان اعتقاد و علاقه مردم جمهوری آذربایجان به اسلام و تشیع را نیز یادآوری می کند ،تا حدی که رئیس جمهور فقید آذربایجان به این اعتقادات مباهات کرده و داشتن پدر و مادر مسلمان و نمازخوان واهل مسجد را از افتخارات خود می داند.قطعا این علایق که پس از استقلال نیز در این سرزمین رشد کرده وتوسعه می یابد،حلقه اتصال دائمی مردم ایران و جمهوری آذربایجان و پشتوانه مناسبات رسمی دو کشور خواهد بود.

مطالب داخل گیومه از کتاب"حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.


محسن پاک آیین سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان
 

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (19)

صفحه >> 1 2