حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (15)  

رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان، وقوع انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک عید برای مردم ایران می دانست و بارها در سخنرانی های خود به مناسبت سالگرد این انقلاب، آن را به عنوان عید به مردم ایران تبریک گفته بود.

قسمت پانزدهم- نگاه به انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی باعث دگرگونی عظیمی در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی درایران شد و تأثیری شگرف در سطح جهانی به وجود آورد. این انقلاب مورد توجه و تجزیه و تحلیل و حمایت و استقبال اندیشمندان و رهبران جهان قرار گرفت و تجلیل از آن در گفتارهای آنان ظهور نمود.آقای حیدر علی اف رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان نیز به عنوان یکی از علاقمندان به انقلاب اسلامی ایران ، این احساس خود را در سخنرانی های بیان می کرد.

"انقلاب اسلامی ایران مرحله بسیار مهمی در تاریخ قدیم ایران بوده است. طی بیست سال پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران راه بزرگ و پرافتخاری را پیموده، با رهبری حکومت ایران ، دستاوردهای مهمی را حاصل نموده است."

این انقلاب نشان داد که در داخل جغرافیای کشور ایران محدود و خلاصه نمی شود بلکه تأثیرگذاری و دستآوردهای آن، از مرزها فراتر رفته و ابراز عشق و علاقه قلبی میلیونها نفر به امام و انقلاب اسلامی، آقای حیدر علی اف را نیز تحت تاثیر قرار داده بود و ایشان در طول دوره ریاست جمهوری و در مقطعی که رئیس شورای عالی نخجوان بود،شخصا در مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرکت می کرد و از دستآوردهای گرانبهای این انقلاب سخن می گفت.

"در طول مدت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران دوران پیشرفت واقعی را می پیماید. تحولات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی در این کشور برای ما معلوم است و مورد توجه جامعه جهانی می باشد. برای همین، ما خوب می دانیم که ظرف این سال ها حکومت ایران ضمن پیروی از راهی که آیة الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی مشخص نموده، به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. ما از این خوشحال هستیم و آرزو داریم که این دستاوردها هر چه بیشتر باشد. چرا که، ایران و آذربایجان نزدیکترین همسایه و دوست هستند."

رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان به دقت تحولات جاری ایران را دنبال می کرد و با پیشرفت های خیره کننده انقلاب اسلامی ایران آشنائی داشت و از تحولات این کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نمونه و الگوی خوبی برای دیگر کشورهای جهان یاد می نمود.

"ایران کشوری است بزرگ و مقتدر، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیار جدی و مهمی در ایران رخ داده و این کشور بطور روز افزون رشد یافته است. اکنون در ایران شرایط اقتصادی، رفاه مردم، دانش و فرهنگ به سطح والایی رسیده است. ما به عنوان دوست، از این دستاوردها استقبال می کنیم و آرزو می کنیم که، ملت ایران منبعد نیز چنین موفقیت هایی را بدست آورد.

آقای حیدر علی اف ،وقوع انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک عید برای مردم ایران می دانست و بارها در سخنرانی های خود به مناسبت سالگرد این انقلاب، آن را به عنوان عید به مردم ایران تبریک می گفت:


"من در این روز عید آرزوهای صمیمانه خود را به مردم ایران می رسانم و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را به مردم این کشور شادباش می گویم. اعتقاد دارم که جمهوری اسلامی ایران ضمن پیمودن راهی که برگزیده است، منبعد نیز به پیشرفت های بیشتر دست خواهد یافت و در جامعه جهانی از مواضع خود دفاع نموده و رشد خواهد کرد."

آقای حیدر علی اف با مطالعه تاریخ انقلاب اسلامی و مقاومت مردم در مقابل سختی های پس از پیروزی انقلاب،بر این باور بود که اتحاد، محور نزدیکی مردم با نظام بوده و ملت ایران می تواند با حفظ این محور،دوران سخت خود را پشت سر گذارده و به پیروزی و کسب جایگاه شایسته در جهان نائل گردد.

"کشور همسایه و دوست ما ایران ظرف این سال ها با مشکلات بزرگی مواجه بوده، جنگ هائی بر او تحمیل شده و در معرض فشارهای زیادی قرار گرفته است. لیکن وحدت و همبستگی مردم ایران، اتحاد نزدیک مردم با حکومت و رهبران خود به همه این فشارها پاسخ مناسبی داده و هم اکنون ایران در جامعه جهانی جایگاه شایسته ای را به خود اختصاص داده است."

جمهوری آذربایجان، دومین کشور شیعه مذهب ، با بیش از 8 میلیون جمعیت دارای پیوندهای تاریخی، تمدنی و فرهنگی عمیقی با ایران است و این پیوند و همبستگی همیشه مد نظر آقای حیدر علی اف قرار داشت.ایشان معمولا با اذعان به ضرورت وقوع انقلاب اسلامی در ایران،از اینکه این انقلاب موجب نزدیکی مردم جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران شده است،ابراز خرسندی می نمود.

"جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته کاملاً ثابت کرده است که انقلاب اسلامی برای مردم ایران چه قدر ضروری بوده و برای آینده ایران افق های بزرگی را گشوده است. معتقدم روابط دوستانه و برادرانه بین کشورها و ملت های ما هر چه بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد. "

ایشان پیشرفت های درخشان ایران در عرصه های مختلف علمی ، علیرغم فشارهای دشمنان خارجی را مهم می دانست ومعتقد بود که روحیه استقلال طلبی و اتکا به خود می تواند تاثیر عمیقی در رشد و بالندگی علمی ایران داشته باشد.آقای حیدر علی اف معتقد بود که هیچ کشوری نمی تواند در شرایط فشار، توسعه یافته و پیشرفت کند،اما ایران در مسیر توسعه گام های مهمی را داشته است. سخنان ایشان مناسبت بیست و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشانگر باورهای رئیس جمهور فقید اذربایجان نسبت به آینده انقلاب اسلامی ایران بود.

" امروز ضمن گرامیداشت بیست و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،اینجانب بر این باورم که، ایران حق دارد به دستاوردهای بزرگ خود افتخار کند. اقتصاد ایران توسعه می یابد و زندگی مردم در سطح عالی پیشرفت می کند. اطمینان دارم که سال های آینده متضمن پیشرفت هر چه سریع تر در ایران خواهد بود و من به عنوان رئیس جمهور یک کشور دوست و برادر، در این روز عید آرزوی این موفقیت ها را دارم. "

* مطالب داخل گیومه از کتاب "حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.


محسن پاک آیین سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان
 

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2