حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (14)  

در سال های ابتدای دهه 1990 که جمهوری آذربایجان درگیر جنگی خونین و خانمانسوز با ارمنستان بود و نیاز به کمک های انسان دوستانه داشت،جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به یاری همکیشان آذری خود شتافت.

این اقدام خیرخواهانه ایران همواره مدنظرآقای حیدرعلی اف بود و وی بارها از کمک های انساندوستانه ایران قدردانی کرد و بخصوص در مقطعی که رئیس شورای عالی نخجوان بود، اعتقاد داشت ،این کمک ها ، نخجوان را از محاصره نجات داد.

"ما در آنجا (نخجوان) همانند کسانی که در جزیره ای تبعید شده باشند و در وضعیت بسیار سختی زندگی می کردیم. از یک طرف جنگ با ارمنستان ادامه داشت، در مرزهای ارمنستان – آذربایجان تبادل آتش وجود داشت و لازم بود که از بروز جنگ جلوگیری کرد از طرفی هم ا دامه زندگی برای مردم لازم بود. من هیچگاه فراموش نخواهم کرد که آن زمان ایران به ما بسیار کمک کرد."

این کمک ها عمدتا بواسطه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره) ارسال می گردید . جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال 1993 با ایجاد اردوگاه برای 100 هزار آواره و تامین چادر و تامین لوازم زندگی و خواربار ،اقدامات انساندوستانه خود را در قبال مردم شریف جمهوری آذربایجان انحام داد،اقداماتی که تا به امروز نیز ادامه دارد.

کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از نخستین سال های استقلال جمهوری آذربایجان ، فعالیت های بشردوستانه خود را در جمهوری آذربایجان شروع کرد. آقای سید رضا نیری رئیس وقت این کمیته امداد ، در تاریخ 23 دسامبر 1993 به آذربایجان سفر کرد و در دیدار با آقای حیدر علی اف رئیس جمهور، آمادگی ایران برای تاسیس دفتر کمیته امداد در باکو اعلام کرد و با موافقت رئیس جمهور فقید آذربایجان، دفتر کمیته امداد در شهر باکو گشایش یافت.

فعالیت های خیرخواهانه این دفتر به عنوان یادگار آقای حیدر علی اف امداد در سال های بعد افزایش یافت و هنوز هم ادامه دارد.در واقع کمیته امداد امام خمینی (ره) با احساس وظیفه انسانی و اسلامی کمک به آوارگان جنگ قره باغ و خانواده شهدا و معلولان این جنگ را از همان آغاز فعالیت،در دستور کار خود قرار داد و کمک های خیریه فراموش نشدنی آن بارها از طرف آقای حیدرعلی اف مورد تقدیر قرار گرفت.

آقای حیدر علی اف معتقد بوداین قبیل اعمال خیرخواهانه به نوبه خود موجبات تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه دو کشور را فراهم می سازد.

فعالیت های انساندوستانه کمیته امداد بعد از انتخاب آقای حیدر علی اف به ریاست جمهوری و با حمایت های وی ادامه یافت و بر میزان آن افزوده شد . در آن زمان هجده شهر بزرگ چون باکو ، سالیان، سیدزن، علی بایراملی، گوی چای، شماخی، اسماعیلی ، گنجه، شکی، شمکیر، خانلار، لنکران، آستارا، جلیل آباد ، ماسالی، نخجوان ، بیله سوار ، اردوباد و 389 روستا از مساعدت های کمیته امداد امام خمینی(ره)بهره مند شدند و در یک مقطع به میزان 18 میلیون دلار کمک های بشردوستانه از سوی این کمیته در میان آورگان جنگی و خانواده های کم درآمد توزیع شد.



این کمک ها طی سال های 2000 -1995 بالغ بر 9 میلیون دلار بوده و در کنار آن،7720 شاگرد تحت حمایت نیز از امکانات کمیته بهره مند شده و حدود هزار تن از معلمین مدارس متوسطه و عالی نیز تحت حمایت کمیته قرار گرفتند.

غیر از آقای حیدر علی اف،بارها آقایان آرتور راسی زاده نخست وزیر ، علی حسن اف معاون نخست وزیر، علی انسان اف وزیر بهداشت و علی نقی یف وزیر تامین ا جتماعی بعد از بازدید از اردوگاه های آوارگان جنگی در بخش های بیله سوار ، گوی چای و گنجه ،از این اقدامات انساندوستانه قدردانی کردند. اذعان دکتر علی انسان اف ،وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه، کمیته امداد نمونه موفق یک مجموعه حمایتی صلح آمیز در جهان است،نشانگر نگاه مسئولین طراز اول آذربایجان به موضوع می باشد.

از اقدامات مهم و ماندنی کمیته امداد امام خمینی(ره)، تاسیس یک مرکز درمانی یا کلینیک جهت درمان بیماران در باکو بود.این مرکز ، در واقع تنها نهاد درمانی در جمهوری آذربایجان است که کلیه امور درمانی و حتی تحویل دارو را بصورت رایگان انجام می دهد.

اانتقال تجارب سازمان های اجتماعی و خدماتی جمهوری اسلامی ایران به مردم و مقامات رسمی آذربایجان نیز از جمله برنامه های کمیته امداد امام خمینی(ره) بود .

در 2 اوت سال 1999 رئیس جمهور فقید آذربایجان هنگام ملاقات با آقای یحیی محمدزاده استاندار وقت آذربایجان شرقی ، نیز به آن روزهای سخت اشاره داشت:

" در آن روزهای سخت خصوصا پس از آنکه مرزها در سال1991 باز شد ایران به کشورما و خصوصا به نخجوان که از سوی ارامنه در تحریم اقتصادی قرار گرفته بود کمکهای لازم را ارائه نمود."

آقای الهام علی اف رئیس جمهور فعلی جمهوری آذربایجان نیز در یکی از سفرهای خود به تهران با حضور در دفتر کمیته امداد امام خمینی (ره) از یاری این نهاد به نیازمندان و آوارگان جنگی جمهوری آذربایجان قدردانی کرد. محورهای اصلی اظهارات ایشان حسن ختام این یادداشت می باشد:

ـ کمکهای کمیته امداد به دهها هزار نفر از آوارگان جنگی آذربایجان بخشی از مشکلات آنان را حل کرده است.

ـ کمکهای ‌انساندوستانه کمیته امداد امام‌خمینی ثابت‌کرده است که این نهاد نه تنها در گفتار، بلکه در عمل حامی نیازمندان است.

ـ در شرایطی که دیگر نهادهای خیریه، جمهوری آذربایجان را ترک می‌کنند، کمیته امداد نه تنها کارهای خود را متوقف نکرده، بلکه با طرحهای جدید، تلاشهای خود را گسترش می‌‌دهد.

ـ بنده بعنوان رئیس جمهور کشور آذربایجان از کمکهای بشردوستانه کمیته امداد به کشورم تقدیر و تشکر می‌نمایم.

وبالاخره اینکه آقای حیدر علی اف کمک های بدون چشمداشت ایران را موجب تقویت برادری و دوستی دائمی دوکشور و تحکیم مناسبات استراتژیک فیمابین می دانست و همواره می گفت جمهوری آذربایجان دوست استراتژیک و همسایه قابل اعتمادی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .

* مطالب داخل گیومه از کتاب"حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2