حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (13)  

"شاه دنیز " بزرگترین حوزه گازی جمهوری آذربایجان است. این میدان، در جنوب دریای خزر و در حدود هفتاد کیلومتری جنوب شرقی باکو قرار دارد.در این حوزه گازی یک کنسرسیوم بین‌المللی سرمایه گذاری کرده که ده درصد سهام آن ، معادل با سهم جمهوری آذربایجان، متعلق به ایران است

قسمت سیزدهم – حوزه گازی "شاه دنیز"

یکی از مباحث مورد علاقه آقای حیدر علی اف همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی بود .این علاقه زمینه را برای تقویت هر چه بیشتر روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فراهم کرد. امضای قرارداد بهره برداری مشترک از حوزه گازی "شاه دنیز" از سوی شرکت دولتی نفت ایران با کنسرسیوم نفتی بین المللی در تاریخ 4 ژوئن سال ۱۹۹۶ در مسیر همین علاقه بود. رئیس جمهور فقید آذربایجان از این تحول به عنوان یک رویداد مهم یاد کرد.

"امروز - چهارم ژوئن ۱۹۹۶ ما به مناسبت یک رویداد مهمی در این تالار مجلل "گلستان" حضور داریم و در مراسم امضای قراردادی بین شرکت دولتی نفت آذربایجان و تعدادی از شرکت های بزرگ جهان در خصوص بهره برداری مشترک از میدان نفت و گاز "شاه دنیز" واقع در بخش آذربایجانی دریای خزر شرکت می کنیم."

"شاه دنیز" بزرگترین حوزه گازی جمهوری آذربایجان است. این میدان، در جنوب دریای خزر و در حدود هفتاد کیلومتری جنوب شرقی باکو قرار دارد.در این حوزه گازی یک کنسرسیوم بین‌المللی سرمایه گذاری کرده که ده درصد سهام آن ، معادل با سهم جمهوری آذربایجان، متعلق به ایران است، شرکت بریتیش پترولیوم با بیست و پنج و نیم درصد، لوک اویل روسیه با ده درصد و شرکت استات اویل هیدرو نروژ با بیست و پنج و نیم درصد از دیگر سهامداران فاز اول این میدان گازی هستند.مشارکت ایران و آذربایجان در کتار نروژ، انگلستان ، ترکیه ، فرانسه و روسیه ،نماد همکاری دو کشور همسایه بوده و از نظر آقای حیدر علی اف مثبت تلقی گردیده است.

"اینجانب جذب شرکت ایرانی برای بهره برداری از میدان "شاه دنیز" آذربایجان دریای خزر را مثبت تلقی می کنم. به نظرم، این کار موجب توسعه هر چه بیشتر همکاری های ما خواهد بود. در قراردادی که امروز به امضا می رسد، شرکت NEKO از جمهوری اسلامی ایران نیز مشارکت می نماید. من به میهمانان ایرانی و مخصوصاً به جناب سید علی اکبر هاشمی معاون اول شرکت ملی نفت ایران خیر مقدم می گویم."

بر اساس سوابق موجود،شرکت دولتی نفت آذربایجان در ماه اکتبر سال ۱۹۹۵ بهره برداری مشترک از میدان "شاه دنیز" با سرمایه گذاری شرکت های نفتی بزرگ جهان را ضروری دانست و در این باره پیشنهاد خود را ارایه داد. در آن زمان پیش بینی می شد از میدان "شاه دنیز " به میزان ۴٠٠ میلیارد متر مکعب گاز، ٢٠٠ میلیون تن گاز متراکم و ۱٠٠ میلیون تن نفت استخراج گردد. بهره برداری و استفاده از این میدان، مسلماً، برای جمهوری آذربایجان و شرکت های خارجی نظیر ایران، سود سرشاری داشته است.

ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل همسایگی و برخورداری از مشترکات مختلف، قابلیت های زیادی برای توسعه همکاری ها دارند و حوزه انرژی یکی از حوزه های راهبردی این روابط می باشد.پس از استقلال جمهوری آذربایجان و در دوره آقای حیدر علی اف ، همواره تلاش طرفین بر این استوار بود که همکاری‌ها را در حوزه انرژی گسترش داده و راهکارهای مناسب را اتخاذ نمایند.
این رویکرد مورد حمایت رئیس جمهور فقید آذربایجان بوده و بارها از سوی وی مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس بود که روابط استراتژیک دو کشور در سایه اشتراکات متعدد همواره در مسیر پیشرفت قرار داشته است.

"ایران همسایه و دوست نزدیک آذربایجان است و همکاری بین آذربایجان و ایران توسعه روز افزونی دارد.ما همکاری ها با ایران در زمینه صنعت نفت و گاز را بسط و گسترش می دهیم و این امر را به منزله نمونه ای از همکاری های کشورمان با ایران محسوب می کنیم."

*مطالب داخل گیومه از کتاب"حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2