حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (12)  



حیدر علی اف معتقد بود ظرفیت های سیاست خارجی ایران برای استقرار صلح و امنیت در منطقه و حضور فعال در اکو، سببی برای افزایش مانور ایران در عرصة امنیت منطقه‌ای است.


قسمت دوازدهم - نگاه مشترک به اکو

یکی از محورهای مشترک همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان،فعالیت در سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) می باشد. در واقع در سال های حیات آقای حیدر علی اف،تاکید دو کشوربر ضرورت همکاری های اقتصادی و افزایش رویکرد کشورها به مباحث منطقه‌ای و تعاملات صلحجویانه موجب افزایش همکاری با سازمان اکو بود.
رئیس جمهور فقید آذربایجان در تاریخ 9 ژوئن سال 2000 هنگام شرکت در ششمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) درسخنرانی خود ضمن ابراز تشکر از رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:

"اکنون در شرایطی که روند جهانی شدن در تمامی زمینه ها دخالت می کند تصور توسعه کشور ها بدون ایجاد روابط متقابل مشکل می باشد. به همین سبب نیز در توسعه سازمان همکاریهای اقتصادی اکو در شرایط متقابل و جهانی شدن دو عامل مهم می تواند اهمیت بزرگی را داشته باشد وهله اول تقویت نقش سازمان اکو برای توسعه هر یک از کشورها وهله دوم ایجاد روابط بر اساس اصل منافع متقابل و تنگاتنگ میان سازمان اکو و سایر نهادهای منطقه ای و جهانی."

نقطه مشترک دیدگاه های تهران و باکو این بود که سازمان اکو را دومین اتحادیه منطقه‌ای در دنیا بعد از اتحادیه اروپا می دانستند.اتحادیه ای که 8 میلیون کیلومتر مربع یعنی حدود20 درصد از مساحت آسیا و 6 درصد مساحت جهان و گستره آن حدود 350 تا 400 میلیون نفر را در بر‌می‌گیرد و در حال حاضر 10 کشور عضو آن هستند. در عین حال وجود منابع نفت و گاز، دربرگیری مناطق جغرافیایی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، هم‌مرزی با قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه، چین و هند، شبکه‌های مواصلاتی فراوان و مهم، تحت پوشش قرار دادن بخش اعظم جهان اسلام و وجود تاریخ،دین و فرهنگ مشترک بر اهمیت اکو افزوده است و به همین دلیل آقای حیدر علی اف همواره خواهان مشارکت فعال ایران در عرصه اکو بود.

"مشارکت فعال ایران به عنوان یکی از دولتهای بزرگ منطقه در زمینه احیای راه ابریشم تاریخی که اروپا و آسیا را بهم متصل می نماید بسیار ضروری است ما در مورد این مسئله آماده ارائه هر گونه حمایتی از کشور همسایه می باشیم. تحقق این طرح گسترده شرایط لازم را برای استفاده ثمربخش از توانایی های اقتصادی و ذخایر طبیعی کشورهای موجود در مسیر دالان اروپا – قفقاز – آسیا و توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری آنها ایجاد می کند و در عین حال روند همگرایی همین کشورها به سیستم اقتصاد جهانی را تقویت می کند."

با توجه به اینکه هدف اصلی سازمان همکاریهای اقتصادی اکو ، توسعه همکاریهای اقتصادی – تجاری و فرهنگی میان کشورهای عضو و استفاده از ظرفیت های موجود آن ها می باشد،آقای حیدر علی اف نگاه مثبتی نسبت به فعالیت های این سازمان داشت و معتقد بود که ارتباط تنگاتنگ باکو با اعضای فعال اکو و سرمایه گذاری مشترک با این کشورها،بخصوص ایران و ترکیه می تواند موجب موفقیت اهداف مورد نظر گردد.

"آذربایجان با کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی در زمینه بازرگانی و سرمایه گذاری همکاری تنگاتنگی دارد ایران و ترکیه به عنوان اعضای سازمان اکو مهمترین شرکای تجاری آذربایجان می باشند با در نظر گرفتن توسعه هرچه بیشتر همکاری در این زمینه ما در صدد هستیم که به تدریج موانع موجود بر سر راه توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای عضو سازمان اکو را از میان برداشته و اقتصادمان را بیش از پیش به سوی سرمایه داری سوق دهیم ما ایجاد رغبت برای سرمایه گذاری متقابل در میان اعضای سازمان همکاریهای اقتصادی اکو را ضروری می دانیم می توانم از طرف جمهوری آذربایجان بگویم که تمامی گامهای لازمه برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی در کشورمان برداشته شده است"

در سایه این اعتقاد بود که در زمان ریاست جمهوری آقای حیدر علی اف،جمهوری آذربایجان از تمامی سرمایه گذاران موجود در منطقه سازمان اکو برای مشارکت فعال در تامین مالی طرح های مختلف ا قتصادی دعوت می کرد و معتقد بود که این اتفاق می تواند به توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی منطقه ای و تحکیم همکاریهای مفید متقابل خدمت کند.ایجاد ارتباط میان اکو و دیگر سازمان های منطقه ای نیز یکی از نقاط مشترک دیدگاه های تهران و باکو بود که مورد حمایت اقای حیدر علی اف قرار داشت.

" آذربایجان آماده است امکانات خود را در زمینه توسعه همکاری سازمان اکو با سایر نهادهای بین المللی ارائه دهد بخصوص می توانیم به عنوان یک کشور عضو در زمینه ایجاد روابط متقابل میان سازمان همکاریهای اقتصادی اکو و سازمان همکاریهای اقتصادی دریای سیاه مساعدت نمائیم."

در سازمان اکو،جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در کنار کشورهای قزاقستان، ترکمنستان ، تولیدکننده انرژی و پاکستان، ترکیه و تاجیکستان مصرف‌کننده آن هستند و ‌این موضوع عامل مکمل کشورهای عضو می‌باشد که زمینه‌های همکاری منطقه ای را بیش از پیش افزایش می‌دهد. همچنین تهران و باکو بر این باور بودند که مبادلات پایاپای همچون سوآپ ،از دیگر موارد افزایش همگرایی بین کشورهای عضو اکو می تواند باشد.
در بعد امنیتی، آقای حیدر علی اف معتقد بود ظرفیت های سیاست خارجی ایران برای استقرار صلح و امنیت در منطقه و حضور فعال در اکو، سببی برای افزایش مانور ایران در عرصة امنیت منطقه‌ای است که نقش این کشور به حل و فصل مناقشات منطقه‌ای از جمله قره‌باغ و افغانستان را تقویت می کند.به همین دلیل ایشان مشارکت ایران در استقرار آرامش و امنیت در منطقه را مهم ارزیابی می نمود.

"در آغاز هزاره جدید روابط میان برخی کشورها و هم چنین اوضاع داخلی برخی کشورها بسیار پیچیده می باشد در این شرایط جدید ما باید هم در مقیاس منطقه ای و هم جهانی گام های واقعی در راستای تحکیم امنیت، ثبات، اعتماد و صلح برداریم. از این نقطه نظر ما برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی پیشنهاد امضای معاهده بخصوصی را مطرح کرده ایم . امضای چنین پیمانی می تواند در حل مناقشه های منطقه و تحکیم صلح و ثبات تکانی جدی بدهد به همین منظور مشارکت ایران را که نقش مهمی در منطقه ایفاء می کند ضروری محسوب می کنیم ."

* مطالب داخل گیومه از کتاب"حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2