حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (11)  

دیدگاه آقای حیدر علی اف مبنی بر اهمیت توجه به مسیر ایران، می تواند محور برنامه های استراتژیک جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از خطوط مواصلاتی قرار گیرد.

قسمت یازدهم- مسیر مواصلاتی ایران

جمهوری آذربایجان یکی از همسایگان ایران است که با دارا بودن وسعت مناسب، منابع انرژی فسیلی و تجانس جمعیتی، قومی و فرهنگی با شمال غرب ایران، مهمترین همسایه شمالی ایران محسوب می‌شود و در مسیر توسعه اقتصادی خود اهمیت ویژه ای برای مسیر ترانزیتی ایران قائل است.

آقای حیدر علی اف پس از استقلال، توجه ویژه ای به خطوط حمل و نقل ومسیر های ترانزیتی داشت و رسیدن به آب های گرم و ایجاد ارتباط بین دو آبراهه خلیج فارس و خزر را از مصادیق احیای جاده ابریشم می دانست و آن را از اهداف استراتزیک دولت آذربایجان محسوب می کرد.

“جاده بزرگ ابریشم گرچه در گذشته آغاز شده بود، ولی راهی است بسوی آینده . من مطمئنم که، اگر ما ضمن تداوم همکاری، احترام متقابل و حمایت از یک دیگر، به اتفاق هم با این راه پیش رویم، در آن صورت این راه ملتهایمان را به شکوفایی و رشد خواهد رساند.”

پس از آغاز درگیری میان ایروان و باکو و مسدود شده برخی از جاده ها و خطوط حمل و نقل،جمهوری آذربایجان بیش از پیش به اهمیت مسیر ترانزیتی ایران واقف گردید و آقای حیدر علی اف با اطلاع از نقش مهم حمل و نقل در زندگی مردم و توسعه اقتصادی،در صدد اتصال نخجوان با بقیه مناطق جمهوری آذربایجان از طریق راه های مواصلاتی ایران گردید و بارها به اهمیت این موضوع و مساعدت های ایران اذعان نمود.

" کارهایی که ایران در راستای برقراری ارتباط میان نخجوان و آذربایجان از طریق ایران انجام داد برای ما بسیار با اهمیت است. این کارها هنگامی که من در نخجوان کار می کردم نیز وجود داشت زیرا راه ها تا سال 1992باز بود.تا قبل از آن اوضاع بسیار متشنج بود ولی راه ها همچنان باز بودند. اما در تابستان سال 1992 این راه ها بسته شدند. پس از آن ما به ایران مراجعه کردیم، بی تردید دولت مرکزی آذربایجان نیز مراجعه کرده بود. اما دولت نخجوان در این مساله تلاش ویژه ای از خود نشان داد، تا راه را برای ما باز کنند که در نهایت نیز باز شد.اکنون نیز از این راه استفاده می شود. "

غیر از اهمیت ترانزیتی مسیرهای ایران برای توسعه نخجوان، آقای حیدر علی اف ، اتصال راه آهن آستارای ایران با آستارای آذربایجان را موجب گسترش بیش از پیش همکاری های دو کشور و دولت های حاشیه خزر می دانست و معتقد بود که ایران و جمهوری آذربایجان از قدیم، منطقه ای مهم در جاده بزرگ ابریشم بوده ند و نقش ویژه خود به عنوان پلی بین اروپا و آسیا را ایفا می کنند. ایشان در اظهارات خود کنفرانس بین المللی احیای جاده تاریخی ابریشم در هشتم سپتامبر ۱٩٩۸ احیای جاده ابریشم را در استقرار صلح و امنیت در منطقه موثر دانست.

“احیای جاده تاریخی بزرگ ابریشم و جذب کشورها و مناطق جدید به آن جهت نزدیکی و بهره مندی متقابل ملت های ما، تحکیم استقلال و حاکمیت ممالک مستقل جدید، انجام موفقیت آمیز اصلاحات دموکراتیک و اصلاحات بازار در این دولت ها، موجب توسعه خواهد گردید و جهت تامین صلح، ثبات و امنیت برای همه کمک خواهد کرد.”

آقای‌ حیدر علی‌اف‌ رئیس‌ جمهور آذربایجان‌ در دیدار با ‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ،با اشاره‌ به‌ توافق های‌ انجام‌ گرفته‌ در مورد طرح های‌ بزرگ‌ اقتصادی‌ ایجاد‌ خط ارتباطی‌ شمال‌ ـ جنوب‌ از طریق‌ خط آهن‌ از روسیه‌ به‌ شمال‌ ایران‌ و در نهایت‌ بندرعباس‌ و جاده‌ ارتباطی‌ باکو ـ آستارا را از طرح های‌ مهم دانست و گفت با انجام‌ این طرح ها، همکاری‌ دو کشور بسیار گسترش‌ می‌یابد.


تحولات سال های اخبر نشان می دهد که دیدگاه آقای حیدر علی اف مبنی بر اهمیت توجه به مسیر ایران، می تواند محور برنامه های استراتژیک جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از خطوط مواصلاتی قرار گیرد.امروز بسیاری از آرزوهای آقای حیدر علی اف محقق شده و در پروژه کریدور شمال - جنوب که به ابتکار سه کشور ایران ، هند و روسیه تاسیس شده ، کالاهای ترانزیتی با ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش زمانی از بنادر هند به بندر عباس منتقل و از آنجا نیز از طریق شبکه ریلی ایران و جمهوری آذربایجان وارد خطوط ریلی کشور روسیه شده و سپس به سمت شمال اروپا ادامه مسیر پیدا می کند. در حال حاضر شبکه ریلی ایران از مبدا بندرعباس تا قزوین تکمیل است و حدود ۲۰۰ کیلومتر مسیر باقی مانده و در محور قزوین- رشت در آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

بررسی امکان سرمایه گذاری مشترک کشورهای هند، روسیه و آذربایجان برای تکمیل پروژه ریلی کریدور در شمال ایران و اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان و همچنین تکمیل ۶۵ کیلومتر خط ریلی مورد نیاز در مسیر رشت –انزلی -آستارای ایران و نیز ۱۰ کیلومتر آن سوی مرز در آستارای جمهوری آذربایجان آغاز شده و انتظار است ظرف سه سال آینده با تکمیل این پروژه ها ، کریدور شمال – جنوب شکل نهایی خود را در بحث ریلی پیدا کند. الحاق بندر امام خمینی به عنوان مسیر کمکی به بندر عباس در طرح کریدور شمال – جنوب نیز مکمل این پروژه خواهد بود.

در عین حال،با توجه به مزیت های موجود در شبکه ریلی ایران و افتتاح پروژ ریلی اینچه برون - گرگان که به عنوان یکی از بخش های مهم کریدور شمال – جنوب مطرح است ، امکان اتصال این شبکه به افغانستان و پاکستان در شرق ایران و همچنین برقراری ارتباط این شبکه با خطوط ریلی کشور چین به عنوان یک قطب اقتصادی مهم جهان میز فراهم خواهد شد.

* مطالب داخل گیومه از کتاب "حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2