حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (9)  

جمهوری آذربایجان نیز پس از استقلال و در دوره ریاست جمهوری آقای حیدرعلی اف، عید نوروز را از اعیاد مهم تاریخی و معنوی و فرهنگی دیرینه مردم این کشور اعلام کرد و از آن به عنوان یکی از دستاوردهای استقلال یاد نمود.


قسمت نهم -نوروز، میراث فرهنگی

نوروز میراث مشترک کشورهای منطقه و یکی از اشتراکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است و این عید باستانی ، با سابقه درخشان تاریخی ،عامل مناسبی برای تحکیم دوستی میان دو ملت و دولت های تهران و باکو تلقی می گردد. دولت آذربایجان نیز پس از استقلال و در دوره ریاست جمهوری آقای حیدرعلی اف، عید نوروز را از اعیاد مهم تاریخی و معنوی و فرهنگی دیرینه مردم این کشور اعلام کرد و از آن به عنوان یکی از دستاوردهای استقلال یاد نمود.

"عید نوروز یکی از دستاوردهایی است که، استقلال دولت آذربایجان برای ملت مان به ارمغان آورده است. در گذشته هم این عید را بطور مدام جشن می گرفتیم،البته فقط در منزل خود و باخانواده خود. ولی هم اکنون تبدیل به عید ملی واقعی گردیده است. این روزها مردم ما، در هر نقطه و گوشه ای از آذربایجان عید نوروز را با شادمانی فراوانی جشن می گیرند و من بار دیگر بیان می کنم، تمامی این ها دستاوردهای استقلال حکومت آذربایجان برای مردم ما می باشد. ملت ما در آینده نیز آداب و رسوم خود را دائماً در اولویت قرار داده، حفظ و حراست نموده و رشد خواهد داد. زیرا این سنن به مثابه ارزشهای معنوی ملی مردم ما، حاکی از ویژگی های ملت می باشد."

امروز اگرچه مردم جمهوری آذربایجان، اول ژانویه را به عنوان مبنای سال میلادی جشن می‌گیرند، اما عید نوروز را از رسوم آباء و اجدادی خود می دانند و نسبت به آیین های فرهنگی آن دیدگاه ویژه‌ای دارند.آقای حیدر علی اف هیچگاه خوشحالی خود از این که عید نوروز پس از استقلال، بار دیگر در میان خانواده های این کشور رایج شده است، را پنهان نمی کرد و در مقاطع مختلف زمانی را یادآور می شد که این عید به صورت رسمی از فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان حذف شده بود.

" ما آداب و رسوم ملی خود را حفظ کردیم. مثلا آن موقع امکان نمی دادند تا عید نوروز به عنوان عید ملی جشن گرفته شود. یعنی این یک عید ملی بود ولی به عنوان عید همگانی ملی برپا نمی شد. ولی هر کس، هر آذربایجانی و مسلمان در خانه خود نوروز را جشن می گرفت.من از زمانی که چشم به دنیا گشوده ام شاهد این مسایل در خانه خودمان بوده ام."

در سال های اخیر، برگزاری آیین های نوروزی در جمهوری آذربایجان از آداب، رسوم، سنت و از تاریخ گذشتگان الهام گرفته ،که در بسیاری از رسوم با فرهنگ و هنر ایرانی نقاط مشترک زیادی دارند. برای مثال ب
سیاری از خانواده ه ای جمهوری آذربایجان همانند همکیشان ایرانی خود، در شب سال نو با پخت غذاهای سنتی، برای برگزاری جشن عید نوروز آماده می شوند و با آغاز نخستین روز بهار، دید و بازدید خانواده ها از یکدیگر آغاز می گردد.آقای حیدر علی اف با ذکر خاطرات شیرین این ایام،از رنگ کردن تخم مرغ نیز به عنوان یکی از سنت های نوروزی یاد می کند.

" کسانی که توانائی مالی داشتند، جشن باشکوه تری می گرفتند و آن هایی که این توان را نداشتند حداقل 10 تخم مرغ را رنگ زده و 4 - 3 عدد باقلوا و شکربورا می پختند . کوکه در باکو معروف نیست و در باکو فقط باقلوا و شکر بورا را می شناسند. در روزهای عید نوروز همه کوکه و یا شکربورا می پختند. اگر فقط یک مرغ هم داشتند، آن را حتما ذبح می کرده و روز آخر سال و یا شب عید برای خانواده خود پلو می پختند."

پس از استقلال، با الهام از اندیشه های آقای حیدر علی اف، جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای مستقل حوزه نوروز، علاقمند به حفظ این میراث کهن بوده و گرامیداشت نوروز را به معنای تقویت هویت فرهنگی خود می داند . بر اساس این اندیشه بزرگداشت عید نوروز به عنوان یک عید ملی ، فرصتی برای تقویت صلح و دوستی و آرامش وامنیت در منطقه تلقی شده است.

"دوستان عزیز، این عید، عید ملی است، این عید، جشن مردم است. بسیار خوشحالم که، ملت مان ارزش زیادی برای این عید قائلند و در این روزها احوال عید را دارند."

در سال های اخیر، ثبت نوروز به‌عنوان یک میراث فرهنگی ومعنوی از سوی یونسکو و به رسمیت شناختن آن از سوی سازمان ملل برای مردم ایران و جمهوری آذربایجان و تمام کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند،دارای اهمیت بوده و باعث شده تا این آیین کهن که عامل دوستی مردم منطقه بوده ، بار دیگر بتواند نقش خود در پیوند فرهنگی کشورهای حوزه نوروز را ایفا نماید.

"این عید را نتوانستند از قلب مردم جدا کنند. نتوانستند دین ما را از قلب انسان ها بکنند. سیاست لامذهبی را دنبال می کردند و می خواستند ما را ازدین هم محروم نمایند ،اما نتوانستند دین را از قلوب ریشه کن کنند."

مطالب داخل گیومه از کتاب "حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2