حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (1)  
جمهوری اسلامی ایران همسایه و دوست آذربایجان است، دوستی و برادری ، با این کشور دایمی است و ما این را توسعه خواهیم داد

قسمت اول-پیوند دوباره

در دسامبر سال1989 ،در آستانه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با استقلال جمهوری آذربایجان ، مرزهای غیر قابل عبور که در سال های طولانی، ایران و جمهوری آذربایجان را از یکدیگر جدا کرده بود ، به مرزهای دوستی و محبت تبدیل شد.

در سایه این تحول، انسان هایی که دارای یک ریشه تاریخی بودند، بعد از جدایی طولانی، مجددا به هم پیوسته و امکان ارتباط صمیمانه را بدست آوردند .در واقع ملت های ایران و جمهوری آذربایجان با پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک ، برای ایجاد روابط نزدیک، گام های بلندی برداشته و به مثابه یک ملت در دو کشور مستقل، به تعاملات مثبت روی آوردند.

در این عرصه،حیدر علی اف رئیس فقید جمهوری آذربایجان ، نقش مهم و توجه ویژه ای در توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان داشت و موفق به برداشتن گام های سریع جهت تحکیم روابط دوستانه و برادرانه با ایران گردید.

وی در همان زمان اظهار داشت:

" این طبیعی است که خواهان گسترش و توسعه روزافزون روابط آذربایجان و ایران باشیم، زیرا ما همسایه و دارای یک دین و مسلک هستیم.کشور ما با هیچ کشور دیگری تا به این حد وابستگی تاریخی ندارد. بر اساس سیاست دولت ما ، جمهوری اسلامی ایران همسایه و دوست آذربایجان است، دوستی و برادری ، با این کشور دایمی است و ما این را توسعه خواهیم داد."

آذربایجان پس از احیای استقلال، خط مشی سیاست خارجی خود را بر مبنای همکاری و مشارکت دوجانبه، صلح و ثبات ، تفاهم متقابل و احترام به حق حاکمیت طرف متقابل ، متکی بر موازین بین المللی بنیان نهاد.

آقای حیدر علی اف رئیس جمهور آذربایجان ،خود مجری این سیاست شد و باسفر های مکرر به ایران ، در مسیر توسعه هرچه بیشتر همکاری های فیمابین، نقش موثر ایفا نمود.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اولین کشورهائی که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت ، در مقاطع مهم از موضع باکو در مورد مناقشه قره باغ دفاع کرد و در سازمان های بین المللی و سازمان همکاری های اسلامی نیز همواره همراه جمهوری آذربایجان بود .بر این اساس آقای حیدر علی اف بارها بیان کرد که :

"حمایت های بین المللی ایران و کمک هایی که به جنگ زدگان ما کرده و می کند فراموش نشدنی است."

در یکی از دیدارهای رسمی، هنگامی که یکی از مسئولین عالی رتبه ، آذربایجان و ایران را کشورهای دوست خواند،آقای حیدر علی اف صحبت های وی را تکمیل کرد و گفت :

"ما کشورهای برادر هم هستیم یعنی هم دوست هستیم و هم برادران اسلامی"

ایشان در مورد اشتراکات ایران و جمهوری آذربایجان نیز بارها گفته بود که "کشورهای ما با هیچ کشور دیگری تا این اندازه دارای روابط تاریخی نزدیک نمی باشند و مسائل غیر قابل حل بین دو همسایه وجود ندارد".

به نظر رئیس جمهور فقید آذربایجان پس از آخرین سفر رسمی وی به ایران و دیدار با حضرت آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب، مرحله جدیدی در روابط آغاز گردید .ایشان در پایان این مذاکرات اطهار داشت:

"من از این دیدارها بسیار راضی هستم و در نتیجه کارهای مفید و مشترکی که انجام شده روابط ایران و آذربایجان به سرعت توسعه خواهد یافت".

رهبر فقید جمهوری آذربایجان یک بار نیز به همکاران خود گفت:

" دوستان عزیز شما هم بدانید، به عنوان رئیس جمهوری آذربایجان در راه ارتقاء روابط ایران و آذربایجان و برای توسعه دایمی آن تلاش می کنم و بعد از این نیز تلاش خواهم کرد.این برای ملت ها و دولت های ما لازم است . هیچ کس نمی تواند این سیاست من را تغییر دهد"

نگارنده این سطور، اعتقاد دارد مروری بر سیاست خارجی جمهوری آذربایجان در دوره آقای حیدر علی اف و بررسی آن، می تواند موجب شناخت حقایق آن مقطع و پشتوانه ای برای تقویت مناسبات دو جانبه فعلی و آتی تهران و باکو باشد.بر این اساس در نظر است بطور متناوب به این موضوع پرداخته شود.با امید به اینکه نگارش یادداشت و یادآوری دیدگاه های رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان و معمار سیاست خارجی این کشور، حقایق تاریخی را بیشتر روشن کرده و به تحکیم روابط دو ملت برادر و دوست کمک نماید.



مطالب داخل گیومه از کتاب "حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،استخراج شده است.

 

 

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2