نوروز و دیپلماسی  
نوروز جشن کهن و شادی آفرین با سابقه درخشان تاریخی و گستره وسیع جغرافیائی ،بستری مناسب برای همگرائی میان ملل مختلف می باشد.گستره جغرافیائی این عید بزرگ، از غرب چین آغاز و در مسیر شبه قاره هند ، افغانستان، ایران ،آسیای مرکزی تا قفقاز ادامه می یابد.

بعد از آن که سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای تحت عنوان 'روز بین المللی نوروز'، عید نوروز را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت.جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام ابتکاری،اولین نشست مقامات عالیرتبه کشورهای حوزه نوروز را در تهران برگزار کرد و اجلاس های بعدی نیز در تهران و دوشنبه برگزار شد و امسال نیز ترکمنستان میزبان این دیپلماسی بهاری است.

ثبت نوروز به‌عنوان یک میراث فرهنگی ومعنوی از سوی یونسکو و به رسمیت شناختن آن از سوی سازمان ملل برای ملت های منطقه بخصوص مردم ایران و جمهوری آذربایجان و تمام کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند،دارای اهمیت است و باعث می شود این آیین کهن که عامل وحدت ملی مردم منطقه در طول قرون و اعصار بوده ، بار دیگر بتواند نقش خود در پیوند فرهنگی کشورهای حوزه نوروز و تقویت همگرائی منطقه ای را ایفا نماید.

کشورهای مستقل حوزه نوروز علاقمند به حفظ این میراث کهن بوده و گرامیداشت نوروز را به معنای تقویت هویت فرهنگی خود می دانند و از این رو به صیانت از این آئین کهن همت گمارده اند. بر این اساس بزرگداشت منطقه ای نوروز به عنوان یک عید ملی که مورد تائید اسلام نیز قرار گرفته است، فرصتی برای تقویت صلح و دوستی و آرامش وامنیت در منطقه می باشد.

گرامیداشت جشن جهانی نوروز و ثبت آن بعنوان یکی از اعیاد جهانی با حضور مقاماتی از کشورهای ایران،آذربایجان،تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، ترکیه و پاکستان ، گامی مهم در جهت تقویت مناسبات فرهنگی و سیاسی کشورهایی است که از لحاظ استراتژیک، اشتراکات بسیاری داشته و در عین حال در حوزه تمدنی مشترکی بسر می برند.

برگزاری این مراسم در یکی از کشورهای مستقل حوزه نوروز نشان می دهد که گرامیداشت نوروز به معنای تقویت هویت فرهنگی منطقه است و در روند تضادهای جهانی شدن، که خطرهای جدی فرهنگ کشورهای ما را تهدید می‌کند، نوروز عاملی برای همگرایی قفقاز و آسیای مرکزی خواهد شد. بر این اساس ملت های منطقه می توانند یک مجموعه با ارزش و والای فرهنگی تشکیل دهند در واقع این عید می‌تواند نماد همبستگی بزرگ مردمان منطقه باشد و اگر نوروز را منشأ بروز استعدادهای هنری بدانیم، بسیاری از هنرمندان، شعرا و نویسندگان منطقه می‌توانند به بهانه این جشن بزرگ در کنار هم گردآمده و با زبان هنر، شعر و موسیقی به انتقال پیام نوروز که پیام دوستی و وحدت و امید به آینده است، اهتمام ورزند. در واقع یکی از کارکردهای این دیپلماسی، انتقال آداب و رسوم نوروزی از یک نسل به نسل دیگر است. به عبارت دیگر، نوروز یک فرصت برای کشورهای مرکز و غرب آسیاست تا بر حفظ و ترویج فرهنگ و سنت‌های تمدنی خود با تقویت همکاری‌های فیمابین همت گمارند.

در واقع نوروز، جشن ایجاد وحدت است و مشارکت مقامات رسمی کشورهای مختلف در بزرگداشت آیین‌های سنتی یکدیگر می‌تواند آغاز همبستگی بزرگ مردمان منطقه باشد و از این رو برگزاری شکوهمند این عید کهن،در عشق آباد نیز در جهت صیانت از یک عید ملی و اسلامی تلقی می گردد.

رویکرد کشورهای حوزه نوروز در بهره برداری از این دیپلماسی بهاری و همبستگی کشورهای حوزه فرهنگی نوروز، با بیش از 400 میلیون جمعیت ، احیای یک واقعیت فراموش شده است که ادامه آن در قالب مراسم منظم سالیانه، می تواند عامل مهمی برای تقویت همگرایی میان کشورهای مناطق مختلف باشد.

 


 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2