مردم سوریه اصلاحات را با انتخابات می خواهند نه با اسلحه  
در مناسبات ایران وجمهوری آذربایجان تنش نداریم/ناآرامی های سوریه ارتباطی با بهار عربی ندارد.

اهم مواضع محسن پاک آیین سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با نشریه " اسلامین سسی"- 18/10/91

- من فکرنمیکنم تنشی در مناسبات ایران وجمهوری آذربایجان وجود داشته باشد.البته بین اعضای یک خانواده ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، ولی نمیتوان آن را تنش نامید و این قبیل مسایل از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل می شود در عین حال نقاط اشتراک دو کشور به مراتب بیش از سوء تفاهمات است و نمی توان دو کشور دیگر را در دنیا یافت که تا این حد با یکدیگر اشتراکات فرهنگی،تاریخی و مذهبی داشته باشند.

- اراده سیاستمداران دو کشور بر توسعه مناسبات استوار است، البته عناصر ثالث سعی در برجسته سازی برخی مسایل دارند، ولی نظرات این عناصر،ملاک تصمیم گیریها نیست و اصل ، تفاهم مسئولین دو کشور است.


- در مورد مصوبه مجلس ملی آذربایجان مبنی بر لغو تفاهمنامه تسهیل عبور و مرور ساکنان محدوده 45 کیلومتری مرزهای ایران و آذربایجان ،معتقدم نمایندگان پارلمان نمایندگان مردمند و ما هم به تصمیم آنها احترام می گذاریم . البته ما بیشتر به رفع محدودیت در تردد مردم ایران و جمهوری آذربایجان علاقمندیم، چراکه تسهیل مقررات روادید باعث توسعه تجارت و نزدیکتر شدن ارتباطات دو ملت می شود. علاوه بر این، لغو مقررات روادید باعث توسعه صنعت گردشگری و پیشرفت دو ملت بطور متقابل خواهد شد و به همین دلیل ایران مقررات روادید برای مردم جمهوری آذربایجان را بطور یکجانبه لغو کرده و امیدواریم جمهوری آذربایجان نیز مقررات روادید برای مردم ایران را لغو کند.


- البته مبارزه با عوامل قاچاق و حفظ امنیت راهکارهای مخصوص به خود را دارد و چنانچه بخواهیم بخاطر مسایل امنیتی از تردد اتباع دو کشور جلوگیری کنیم، وزارت گردشگری دیگر نباید فعالیت داشته باشد.


- در رابطه با طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری در مرز ایران و آذربایجان فکر می کنم اینگونه مناطق تجاری، معافیت مالیات و تعرفه دارند و این امر باعث کاهش قیمت کالاها شده و امکان خرید مردم را افزایش می دهد.در این ارتباط مذاکراتی بین استاندار آذربایجان شرقی و سفیر آذربایجان در ایران در این خصوص انجام شده است. ایران با 15 کشور همسایه است ما با برخی از همسایه های خود مناطق ازاد تجاری ایجاد کرده ایم و شاهد نتایج مثبت آن هستیم.


- درمورد تنش ها در سوریه معتقدم این ناآرامی ها هیچ ارتباطی با بهار عربی یا بیداری اسلامی ندارد. این تنش ها نتیجه مداخله آمریکا،کشورهای غربی، و اسرائیل در امور داخلی سوریه است. غربی ها القاعده را تجهیز کرده و علیه بشاراسد بکار می گیرند. در آنجا القاعده دست به کشتار سوری ها می زند. آنها ممکن است مردم را بکشند و حتی بشار اسد را هم سرنگون کنند اما نمی توانند اصلاحات را برای کشور به ارمغان بیاورند. سوریه خط مقدم مبارزه با اسرائیل است و غرب به این دلیل فکر می کند که باید دولت این کشور را سرنگون کند.


- ما مخالفان در سوریه را بخوبی می شناسیم. اکثریت آنها از اصلاحات حمایت می کنند اگرچه برخی هم طرفدار ترور و خشونت هستند، مردم سوریه اصلاحات را با انتخابات می خواهند نه با اسلحه و ایران هم معتقد است که تغییرات در سوریه باید از طریق آرای مردم این کشور باشد و تغییر دولت با زور و به بهانه اصلاحات را قبول نداریم.


- اگر این عادت شود که کشورهای بزرگ بتوانند به زور اسلحه سران کشورها را عوض نمایند،دیگر هیچ رئیس دولتی احساس امنیت نخواهد کرد.

 


پاک آئین: تصمیمات سازمان ملل متحد به نفع ظالم و نه مظلوم است
کشورهای حاشیه خزر و افزایش تعاملات اقتصادی
داعش و وضعیت آینده تندروی در قفقاز
ارزیابی روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2014
یک سال خوب برای تهران و باکو

به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
مختوم قلی فراغی ، فردوسی ترکمن ها
حکیمه خاتون، امامزاده ای در باکو
نقشه راه توسعه همکاری تهران - باکو
بازخوانی سنت‌های ماه رمضان در جمهوری آذربایجان
نگران روابط تهران- با كو نيستم
به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم
جمهوری آذربایجان وتوجه به آسیب های گروه های افراطی -گفتگو با محسن پاک آیین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان
وزن سیاسی ایران در منطقه می تواند مانع جنگ شود
مناسبات تهران – باکو در سال 2013
یادی از دیدار با نلسون ماندلا
چوگان و اجلاس باکو
دیپلماسی انقلابی و مذاکرات هسته ای
تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی
سفیر ایران در آذربایجان: مرحله اعتماد سازی را پشت سر گذاشته​ایم
مرثیه عاشورائی در جمهوری آذربایجان
مناسبات تهران و باکو با توجه به تغییر دولت در دو کشور
دوستی دائمی،مشخصه مناسبات تهران - باکو
حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (20)

صفحه >> 1 2