اطلاعات پایه جمهوری آذربایجان  
جغرافیای اقتصادی
 

 مطالعه عوامل جغرافیایی از قبیل آب و هوا، مردم، صنایع و منابع طبیعی یک کشور یا منطقه را شامل می‌شود که همگی به عنوان عوامل تاثیر گذار برای تامین نیازهای هر جامعه‌ای هستند و به همین دلیل شناخت آنها برای بازاریابی و ورود به بازارها حائز اهمیت است.
 

نام رسمي كشور

جمهوری آذربایجان

موقعيت جغرافيايي

جمهوری آذربایجان در جنوب رشته کوه‌های قفقاز و شمال رودخانه ارس و در کنار دریای خزر واقع شده‌است. سه رشته‌کوه قفقاز بزرگ در شمال، قفقاز کوچک در غرب، و کوه‌های تالش در جنوب این کشور را احاطه کرده‌است. این کوهها ۴۰ درصد از مساحت جمهوری آدربایجان را در برگرفته است و قله کوه بازار دوزو با ارتفاع ۴۴۶۶ متر بلندترین نقطه آن است. نواحی میانی شامل جلگه‌های آران مرکزی، مغان و میل و سواحل دریای خزر کم ارتفاع و پست بوده و ارتفاع در پست‌ترین قسمت ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. جمهوری آذربایجان یک کشور محاط در خشکی است. این کشور در پیرامون دریای خزر، که یک دریای بسته‌است، واقع شده و طول خط ساحلی آن ۸۰۰ کیلومتر است تنوع زیستی و گیاهی آذربایجان به دلیل تنوع آب و هوا بسیار زیاد است به گونه‌ای که تنها بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاه در کوهستانهای آذربایجان دیده می‌شود. اين كشور از شمال با كشورهای روسيه و گرجستان، از غرب با جمهوري ارمنستان، از جنوب با ايران و از شرق با درياي خزر هم‌ مرز است.

آب و هوای جمهوری آذربایجان

از لحاظ آب و هوایی جمهوری آذربایجان دارای چندین نوع آب و هوای مختلف است. درجه هوای متوسط در مناطق جلگه‌ای شمال و شرق کشور تا ۶ درجه سانتیگراد در زمستان و ۲۶ درجه سانتیگراد در تابستان می‌رسد در حالیکه در مناطق کوهستانی غربی تا ۹- درجه در زمستان و ۱۲ درجه سانتیگراد در تابستان می‌رسد. بطور کلی شمال و شرق کشور دارای آب و هوای نسبتاً خشک و کوهستانی است در حالیکه منطقه جنوب شرقی آب و هوای مرطوب و ملایم تری دارد. مناطق غربی و شمالی و جنوبی شامل قره باغ و شمال شرقی جمهوری خودمختار نخجوان دامنه کوههای قفقاز و ناحیه لنکران-آستارا و کوههای تالش بسیار مرطوب هستند.
 

مساحت

وسعت خاك جمهوري ‌آذربايجان برابر با 86600 كيلومتر مربع است، که از اين لحاظ يكصد و دوازدهمين كشور جهان به شمار مي‌رود. از کل مساحت اين کشور، 629 82 كيلومتر مربع خشکي و 9713 كيلومتر مربع وسعت آب‌ها است. جمهوري ‌آذربايجان خط ساحلي به طول 800 کيلومتر با دریای خزر دارد.
 

همسايگان

اين کشور از غرب 566 كيلومتر با ارمنستان، از جنوب 432 كيلومتر با ايران، از شمال غربي 322 كيلومتر با جمهوري گرجستان و از شمال 284 كيلومتر با روسيه مرز مشترك دارد. اين كشور داراي يك جمهوري خود مختار به نام نخجوان است. نخجوان از شمال و شرق 221 كيلومتر با ارمنستان، از جنوب 179 كيلومتر با ایران و از غرب 9 كيلومتر با تركيه مرز مشترك دارد.

 

دین و زبان


بیشتر جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان عمدتا شیعه هستند.زبان رسمی کشور ترکی آذربایجانی می‌باشد.در کنار زبان ترکی آذربایجانی، زبان‌های روسی، ارمنی، کردی، تالشی، تاتی، عبری، و لزگی نیز صحبت می‌شود. ترکی آذربایجانی از نظر تقسیمات زبانی، جزئی از ترکی غربی و یا ترکی اوغوز می باشد . ترکی آذربایجانی، ترکی ترکیه و ترکی ترکمنی در گروه ترکی غربی و یا ترکی اوغوز قرار می گیرند .


مردم آذربایجان


قوم آذربایجانی که اکثریت مردم این کشور را تشکیل می‌دهند مردمی عمدتاً شیعه‌مذهب، آذری ‌زبان و با فرهنگ ایرانی هستند .جمهوری آذربایجان به همراه ایران، عراق و بحرین چهار کشوری هستند که در آن شیعیان اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند.
جمهوری آذربایجان پرجمعیت‌ترین کشور در میان جمهوری‌های قفقاز است. در سال 2011 جمعیت جمهوری آذربایجان به 9.1 میلیون نفر رسید از جمعیت 9 میلیون یکصد هزار نفری جمهوری آذربایجان، 53درصد شهرنشین و 47 درصد در روستاها زندگی می‌کنند. نرخ رشد جمعیت در این کشور ۰٫۷۶۲ درصد است. ۹۳٫۴ درصد از مردم جمهوری آذربایجان مسلمان عمدتا شیعه ، ۲٫۵ درصد ارتدوکس روس هستند.
 

شهرهاي مهم

شهر باكو پايتخت این کشور است که با بیش از دو میلیون نفر جمعيت در كناره‌ي غربي درياي خزر قرار دارد.

 شهرهاي عمده اين کشور گنجه . سومقاییت . شکی . شوشا . شیروان . خان‌کندی. لنکران. مینگه‌چویر. نخجوان . نفتالان. یولاخ و شهرستان‌ها ی اين کشور ، آب‌شوران ، آستارا ، آق‌استفا ، آقجه‌بدی ، آق‌داش ، آق‌دام ، آق‌سو ، اردوباد ، اسماعیللی ، اغوز ، اوجار ، ایمیشلی ، بابک ، بالاکن ، بردع ، بیلقان ، بیله‌سوار ، ترتر ، تووز ، جبراییل ، جلفا ، جلیل‌آباد ، حاجی‌قبول ، خاچماز ، خوجالی ، خوجا‌وند ، خیزی ، داش‌کسن ، دوه‌چی ، زاقاتالا ، زردآب ، زنگلان ، ساعتلی ، سالیان ، ساموخ ، سدرک ، سیاه‌زن ، شاه‌بوز ، شرور ، شکی ، شماخی ، شمکیر ، شوشا ، صابرآباد ، فضولی ، قاخ ، قازاخ ، قبادلی ، قبله ، قبوستان ، قوبا ، قوسار ، کردامیر ، کلبجر ، کنگرلی ، گدابیگ ، گورانبوی ، گوی‌چای ، گوی‌گل ، لاچین ، لریک ، لنکران ، ماساللی ، نفت‌چاله ، یاردیملی ، یولاخ هستند.

جمهوری آذربایجان به ۵۹ بخش، يازده شهر و یک جمهوری خودمختار تقسیم شده ‌است. جمهوری خودمختار نخجوان دارای هفت بخش است و بدین ترتیب، این کشور جمعاً ۶۶ بخش دارد.

 


 

واحد پول

 واحد پول اين كشور، منات جمهوري ‌آذربايجان است كه به اختصار AZN ناميده مي‌شود. هر منات به صد قپيك تقسيم مي‌شود. در 28Feb, 2012 ميلادي ، يک دلار آمريکا برابر با 0.7862 منات و يک یورو برابر با 1.0560 منات جمهوري ‌آذربايجان بوده است.
 

بانك مركزي جمهوري آذربايجان

 نرخ تبدیل ارز در بانک مرکزی آذربایجان


تفاوت زمان با ايران

ساعت بين‌المللي اين کشور نسبت به ساعت گرينويچ چهار ساعت جلوتر (4GMT+) و از ايران نیم ساعت جلوتر (0.5+) است. در نيمه نخست سال که ساعت در ايران يك ساعت به جلو برده ميشود، اختلاف زماني شهر باكو با تهران منفي ‌نيم (0.5-) مي‌شود.

 

AZERBAIJAN IN FIGURES - GENERAL INFORMATION

 

 


Ggghh
wrger

صفحه >> 1