بخش کشاورزی جمهوري آذربايجان  
سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ میلادی اوج رونق کشاورزی در جمهوری آذربایجان بود. در اواسط ۱۹۸۰ میلادی این جمهوری حدود ۱۸ درصد از کل نیازهای موادغذایی، ۷ درصد محصول پنبه، ۵/۲۲ درصد از تنباکو و ۲۱ درصد انگور اتحاد جماهیر اتحاد جماهیر شوروی سابق را تولید می‌کرد.

 اما پس از استقلال، میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی کاهش چشمگیری یافت بر اساس آخرين اطلاعات موجود در مركز آمار كميته دولتي جمهوري آذربايجان ، در جدول ذیل نشان داده شده است . همانگونه که در این جدول ملاحظه می گردد میزان محصولات کشاورزی تولید شده در جمهوری آذربایجان در طی سالهای 1995 الی 2010 افزایش تولید در برخی از محصولات کشاورزی را نشان می دهد بطوریکه تولید سیب زمینی در جمهوری آذربایجان از 424 هزار تن در سال 1995 به بیش از یک میلیون تن در سال 2010 افزایش یافته است. بررسی روند تولید محصول پنبه در جمهوری آذربایجان طی سالهای مذکور وضعیت پرافت و خیزی را نشان می دهد براساس این گزارش نوسان شدید تولید پنبه به سال 1990 برمی گردد که تولید 542 هزار تنی پنبه در این سال به طور ناگهانی به 244 هزار تن در سال 1995 کاهش یافت کاهش تولید درسالهای بعد نیز ادامه داشته و به 38 هزار تن در سال 2010رسیده است.

 بخش کشاورزی جمهوری آذربایجان به لحاظ دارا بودن زمینه‌های مساعد کشاورزی از قبیل اراضی مستعد و حاصلخیز کشاورزی، منابع آبی قابل استحصال، تنوع آب و هوایی در اقلیم ‌های گوناگون، منابع تجدید شونده، جنگل‌ها و مراتع و دارا بودن صدها کیلومتر مرز آبی جهت استفاده از دریا، علیرغم وجود این زمینه‌های مساعد کشاورزی، در شرایط کنونی‌ این‌ جمهوری‌ مجبور به‌ واردات‌ بیش از یک میلیارد دلار مواد غذایی‌ در سال 2011 ميلادي ‌ شده است.

 جمهوری آذربایجان تولیدکننده مواد کشاورزی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، میوه‌ها، سبزی‌ها و چای می‌باشد.

 

 

Distribution of lands in agriculture turnover by property and types
Gross output of agriculture
Value of gross output by forestry, fishing and hunting
Structure of agricultural products by production areas
Structure of agricultural products by categories of holdings
Index of physical volume of agricultural products by categories of agriculture
Structure of production of agricultural products by categories of agriculture
Main agricultural products produced in private owners farms and family-peasant farms
Main agricultural products produced in private owners farms and family-peasant farms
Private owners farms

 


بخش کشاورزی جمهوری آذربایجان (آذر ماه 1392 )
بخش کشاورزی جمهوري آذربايجان
بخش کشاورزی جمهوري آذربايجان
بخش کشاورزی جمهوري آذربايجان
بخش كشاورزي

صفحه >> 1