حمل و نقل  

 

در اين بخش وضعيت خطوط جاده‌اي، هوايي و ريلي موجود ميان دو كشور، به عنوان زيرساخت‌هاي كليدي جهت ارسال كالا و محموله‌هاي تجاري مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

جاده‌اي
به دليل همسايگي ايران و جمهوري آذربايجان، راه جاده‌اي ميان دو كشور از اهميت بسيار بالايي در زمينه ترانزيت كالا برخوردار است. در سال 1387 شمسي، موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌اي ميان ايران و جمهوري آذربايجان امضا شد.
جمهوری آذربایجان در بین کشورهای مقصد کالاهای ترانزیتی از مقصد ايران، جزو کشورهایی است که بیشترین کالای ترانزیتی به آن کشور وارد می‌شود. از سوی ديگر، قلمرو جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت بالایی برای حمل کالاهای ترانزیتی جمهوری آذربایجان برخوردار است. هم‌چنین با توجه به سابقه فعالیت در امر حمل ونقل جاده‌ای و عضویت در کریدور شمال جنوب و تراسیکا و لغو روادید رانندگان دو کشور، روابط حمل‌ونقل جاده‌ای مناسبی بین دو کشور حاکم است.
حمل و نقل جاده‌اي بين ايران و جمهوري آذربايجان از مسيرهاي جلفا، بیله‌سوار و پلدشت انجام مي‌شود.

هوايي
بين فرودگاه‌هاي ايران و جمهوري آذربايجان پرواز مستقيم وجود دارد. در حال حاضر شرکت هواپيمايي ايرا‌ن‌اير دو پرواز در روزهاي دو‌شنبه و پنج‌شنبه‌ي هر هفته و شركت هواپيمايي آذربايجان در همه روزهاي هفته به جز يك‌شنبه، در مسير تهران باكو پرواز مستقيم دارند. پروازهاي برگشت نيز در همان روزها انجام مي‌شود.

ريلي
شبکه راه‌آهن جمهوری آذربایجان به نقطه صفر مرزی ایران و آستارا متصل نیست و این امر به عنوان مانع سهولت استفاده از این شبکه جهت حمل کالاهای ایرانی به داخل قلمرو جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. با عنایت به اینکه جمهوری اسلامی ایران طرح اتصال آستارا به شبکه سراسری کشور را در کوتاه مدت در دستور کار ندارد، طرف آذری نیز تمایلی به ساخت حدود هفت کیلومتر راه آهن به منظور اتصال راه‌آهن آن کشور به نقطه صفر مرزی در آستارا، از خود بروز نمیدهد.

 

 

 

 


حمل و نقل جمهوری آذربايجان

صفحه >> 1